Op deze pagina vindt u 7 nekoefeningen die u, wanneer u somato-sensorische Tinnitus / oorsuizen heeft, kunt doen.

 

Spierspanning

Mensen met (somato-sensorische) Tinnitus ervaren vaak ook spanningen in de nek en hals gebied.
In sommige gevallen lijkt deze spanning een oorzaak te zijn van het oorsuizen, maar de overmatige spierspanning kan ook het gevolg ervan zijn. Bijvoorbeeld door de opbouwde stress nadat het geluid voor het eerst wordt waargenomen of door de angst over de toekomst. Maar ook onbegrip uit de omgeving kan ervoor zorgen dat de lichamelijke spanning toeneemt.

Deze oefeningen kunnen helpen bij het verminderen van de spierspanning.

Een aantal adviezen

 

  • – Voer de oefeningen rustig, bewust en met gedoseerde kracht uit.
  • – Voer de oefeningen wanneer nodig meerdere keren per dag uit. Bijvoorbeeld ‘s ochtends en 1x ‘s avonds.
  • – Herhaal de oefeningen gedurende meerdere dagen. Hierdoor geef je het lichaam de tijd zich aan te passen en is het effect groter.

Tijdens het uitvoeren van de oefeningen kan het geluid iets toenemen. Raak daar niet meteen van in de stress. Voer dan de oefeningen iets minder intensief en lang uit. Het geluid zakt vaak vanzelf weer af.

Neem bij aanhoudende pijnklachten in de nek contact met je fysiotherapeut op.  Ook bij vragen over het uitvoeren van de oefeningen kan je je eigen fysiotherapeut raadplegen of contact met mij opnemen.

Ik wens je veel succes met het oefenen.

Met vriendelijke groet,

Robin van Rijgersma
Praktijk FYSIRO
T: 0612722867
E: [email protected]


(Het kan even duren voordat de filmpjes worden weergegeven. Eventjes geduld alstublieft. Voor alle filmpjes kunt u ook kijken op Youtube.com)

Oefening 1

Oefening 2

Oefening 3

Oefening 4

Oefening 5

Oefening 6

Oefening 7